Wednesday, October 2, 2019

BBM3410Satu2019: TIP BELAJAR DENGAN MUDAH

Assalamualaikum pembaca semua, diharap kalian berada dalam keadaan yang sihat sejahtera dan sentiasa dalam lindungan Allah SWT. Hari ini saya akan berkongsi tip belajar dengan mudah bersama kalian yang dikasihi.

TIP BELAJAR DENGAN MUDAH


1. Memanfaatkan kemahiran mengingat

Setiap orang mempunyai kemampuan mengingat yang tersendiri. Salah satu cara yang mudah bagi ingat pelajaran yang diajar adalah dengan membuat nota-nota ringkas mengikut kekreatifan sendiri. Nota-nota yang dibuat secara warna-warni akan membantu fungsi otak kiri dan kanan bekerja dengan aktif. Hal ini mampu menguatkan daya fikiran seseorang. Tambahan lagi nota-nota penting tersebut hendaklah ditampal di tempat-tempat yang mudah dilihat supaya setiap kali kita nampak nota tersebut lalu kita boleh membacanya dan mengingatnya. Penggunaan kaedah akronim dalam nota dan gambah rajah amatlah membantu daya ingatan kerana otak lebih tertarik dengan gambar-gambar berbanding tulisan semata-mata.


2. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri.

Waktu-waktu yang sesuai untuk belajar adalah sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi, selepas membaca al-Quran/berzikir/berdoa dan selepas beriadah. Hal ini kerana keadaan otak kita berada dlam keadaan yang segar dan mudah menerima hafalan-hafalan nota yang dibaca. Kita juga hendaklah mengulangkaji dengan secepatnya dan secara ringkas. Hal ini kerana 80% apa yang kita belajar akan dilupakan selepas proses pembelajaran berlaku. 



No comments:

Post a Comment