Saturday, November 9, 2019

BBM3410Satu2019: Fotografi 5 & 6 (Flat Lay Kumpulan dan Individu)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.....

Saya harap kalian berada dalam keadaan yang sihat sejahtera dan gembira di samping orang tersayang... Apa khabar tugasan semua, pita semua...huhu.. Apa cerita anda semua pada cuti sem..pasti seronok dan semua orang ada cerita cuti sem tersendiri...

Ini cerita cuti sem saya baru-baru ini... Pada cuti sem kali ini saya seperti tahun-tahun sebelum ini tidak dapat pulang di rumah.. Ini kerana saya ada komitmen lain di PALAPES UPM di mana kami ada kem berterusan selama seminggu... Pada kem berterusan tersebut kami ada latihan menembak yang bertempat di padang sasar Johor dan kami menetap di Kem 501 Wataniah , Ken Terendak Johor Bahru. Walaupun tidak dapat cuti di samping keluarga tetapi saya berasa gembira juga kerana PALAPES juga saya sudah anggap sebagai kelaurga kedua saya di sini. Kami banyak luangkan masa bersama di samping encuba pengalaman baru dalam menembak senjata bantuan. 

Tetapi, cuti kami bukan hanyalah cuti kosong sahaja tanpa tugasan... Tugasan tetap menghantui hidup walau di mana jua... Pada minggu tersebut kami diberi tugasan individu dan tugasan berkumpulan...Tugasan kumpulan tersebut adalah mengambil gambar Flat Lay makanan, benda, tumbuhan, minuman dan manusia. Setiap gambar hendaklah diambil dari 4 sudut yang berlainan iaitu Flat Lay, Half Flat Lay, Quater Flat Lay dan Zero Flat Lay.. Begitu juga untuk gambar flat lay makanan individu....Bagi tugasan individu kami disuruh mengambil sebelas gambar makanan dari empat posisi yang berkenaan.... Apa yang menariknya adalah kami mengambil gambar Flat Lay manusia di Kem Terendak tersebut pada malam hari...Kami terpaksa menebalkan muka semata-mata untuk mengambil gambar flat lay tersebut. Setiap kali hendak makan pastii kami mengambil gambar dahulu sehingga kadang-kadang orang sekeliling pandang pelik terhadap kami..huhu..perkara yang paling lucu adalah saya mempunyai fail khas untuk tugasan ini sahaja...hahaha


Gambar di atas menunjukkan fail flat lay makanan khas untuk kursus BBM3410...Pelbagai makanan yang telah di ambil dan yang penting semua makanan tersebut masuk ke dalam perut akhirnya...kenyang perut...

 

Gambar-gambar di atas merupakan gambar disebalik tabir untuk gambar flat lay manusia Flat Lay dan Half Flat Lay..  Gigih member ambil gambar sampai naik atas kerusi...hahaha
Waktu sedang bertugas juga kami curi-curi masa untuk mengambil gambar bagi memnuhi permintaan tugasan ahli kumpulan yang lain.. Berbaju loreng laaa kita bergambar..hihi







No comments:

Post a Comment