Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk

Sinopsis

Kisah ini menceritakan mengenai seorang kanak-kanak lelaki yang bernama Alim yang sedang dalam perjalanan ke kampung halaman datuk dan neneknya di Kajang. Alim berasa gembira dan tidak sabar hendak bermain dengan binatang ternakan nenek dan datuknya. Setelah tiba di kampung tersebut, Alim berlari mencari binatang ternakan nenek dan datuknya tetapi malangnya binatang-binatang tersebut tiada di situ. Alim berasa sangat sedih lalu dia menagis. Nenek dan datuknya memujuknya dan menunjukkan bahawa binaang-binatang tersebut telah dipindahkan ke reban yang baru. Alim berasa riang kembali. Namun apabila memasuki kawasan rumah pula, Alim menangis kembali kerana dia berfikir bahawa rumah lama nenek dan datuknya telah musnah lalu sekali lagi nenek dan datuknya memujuknya kembali. Maka menjadi satu tanda tanya mengapa perilaku Alim sedemikian rupa. 


Rujukan: 

Normaliza Abd Rahim.(2018c). Model Penceritaan Melalui Cerita Kanak-Kanak. Universiti Putra Malaysia. Hakcipta Terpelihara.



           Menurut James A. Senn, multimedia terbahagi dalam beberapa elemen multimedia. Kompenan multimedia terdiri daripada teks, gambar, audio, video, animasi dan interaktif. Dengan kata lain, definisi multimedia ialah penggunaan media yang menggabungkan beberapa elemen informasi penyampaian seperti animasi, video, teks, suara, grafik serta gambar yang bersifat interaktif yang bertujuan menyampaikan informasi dan bukan hanya sekadar menyampaikan hiburan semata-mata kepada pembaca. Oleh itu, terdapat dua jenis multimedia iaitu multimedia linear dan multimedia interaktif. Multimedia Liner adalah jenis multimedia yang lurus sahaja di mana multimedia jenis ini biasanya boleh dilihat dalam semua jenis film, tutorial video, dan lain-lain manakala multimedia Interaktif adalah jenis multimedia yang mempunyai hubungan interaksi antara media dengan pengguna media melalui bantuan komputer, tetikus, papan kekunci dan sebagainya. Multimedia linear berlangsung tanpa kawalan dari pengguna. Penggunaan multimedia liner hendaklah berturutan atau berkesinambungan dari awal sampai akhir. Sebagai contoh ialah Movie/filem, e-book, muzik, siaran TV.

Sekian, Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment